Detta då idag, vädret är varm och blåsigt (svalkar lite). Bra dag på jobbet, och nu skulle jag dra till körskolan, men först hem och slänga ihop grejerna. Denna gång tog jag med mig en sporttröja (med andas hit och dit system). Blev bussen, och klart den var även denna dag nån minut försenad.
In och byta om och ut och invänta på att läraren kommer från sin tidigare lektion. Fick com.radion, och nycklarna, skulle göra den dagliga kontrollen, och det var inga problem, kom ihåg allt! :-)
Sen förklarade läraren mig vilken väg vi skulle köra, och att han skulle köra lungt och långsamt. Lät ju bra med, tanke på att jag inte varit ute på vägarna med denna mc'n. Mc'n står parkerad framför körskolan, nosen i rätt riktning. Han skulle köra före mig, jättebra tyckte jag :-) Nu skulle jag självklart kolla åt alla håll då vi skulle ut på lokalkörbanan och en vänstersväng, helt ok, inga problem. Taggad! Men, undra vad som hände... fastade nog med gasen i handen, för mc'n var lite snabb och drog iväg över gatan mot stenkanten, fuck, vad skulle jag nu göra hann jag tänka, isf rakt på det, sedan upp på gräsavskiljningen som är på c.1.5 meter ( efter den kommer 3-filig Hjalmarbrantingsgata) fick lite utav panikkänsla, men fick ner farten och svängde lungt på gräset ner till lokalkörbanan igen. Hann ju också se och tänka, att det just då inte kom några bilar på den stora vägen. Och faaaaan va jag svor över detta, hur lyckades jag med detta... som sagt, tur att det är ensidig kommunikationsradio!!!
Back to track igen, behövde inte stanna och grunna över detta. Han körde lugnt, höll koll på mig hela tiden, pratade på, om risker med vanliga cyklister, vända på huvet ordentligt och vart vi skulle, och jag hängde på. Lite fibbel med blinkersen, då jag inte lärt mig placeringen ännu, sänker blicken och letar efter knappen. Lite annorlunda är det dock köra med denna mc än min gamling, Vi skulle ner till piren igen och träna på bromsningar. Han går igenom allt igen, (Blicken långt fram, knäna mot tanken och mjuka armar, släppa
gasen, hitta läget på bromsen, bromsa med både fram och bakhjulsbromsen,
samtidigt frikoppla (in med kopplingen), rak i ryggen, släppa efter med
fotbromsen och släppa efter med framhjulsbromsen när hastigheten har
sjunkit, bromsa till stillastående och ner med högerfot.) och bra det för minnet är bra men kort! Eller, egentligen är det ju enkelt, bara man inte koncentrerar sig så stenhårt på vad man skall göra, utan gör det man ska, göra det bara helt enkelt...det lät ju bra! ;-) Jag skulle hålla blicken på mittersta flaggstången som står på en betongklump, och alldeles där bakom ser man älven ( jaa, då kan ni ju tänka på vad jag hade i mina tankar, mitt i körningen...) ett par rundor, högre hastighet och i med 3'an el 4'ans växel och sen så fick jag till det, och fick beröm för det också :-) sista rundan kunde ju också gått bra. Färden till körskolan gick ok, inga konstigheter. Lite eftersnack, bra med mängdträning, (detta innebär då privat körning)...lite mer bromsövningar nästa gång, samt annan/blandad körning med just hur man placerar sig i trafiken mm. God natt på er, jag går och lägger mig nu (liten tankeställare fick man ju idag!).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar