Detta var på tisdagen, ännu en het dag, med temperaturen närmare 30 grader, men vad gör det :-) Det enda som kändes jobbigt var att, jag hade ett tidigt pass på jobbet, och började 6.00, vilket är ovanligt, och jag vet att hjärnverksamheten inte är på topp efter dom här passen.
Snabbt hem och packa ihop mc-utrustningen, då jag hade tänkt att använda mina egna, fast dom har ju utrustning på körskolan. Hjälm, stövlar (dom hade jag på mig), byxor, jacka, handskar, ryggskyddet (första gången den användes) och en extra tröja. Kolla in busstider, och ta nästa buss. Ac'n fungerade i bussen, så det var en behaglig färd.
Min lärare satt utanför och intog sin lunch, han har rast -15.00, och min lektion började 15.00. Jag var där i god tid, för att hinna byta om. Allt gick smidigt, även med den oanvända ryggskyddet (och jag klagar inte över värmen).
Vi gick igenom lite pappersarbete först, och jag fick ta på mig den gula västen med "övningkör" på rött botten. Badaa...nu bultade hjärtat lite extra...
Kanske jag ska berätta vad det är för en mc som körskolan har, eller dom har två mc, så klart.
Båda är; BMW F 650 GS, och den som vi skulle ta idag, var sänkt och strypt, samt att denna har inget centralstöd, eftersom den då är sänkt.
Jo, självklart gick vi igenom, en så kallad daglig kontroll, som jag ska göra varje gång, innan vi åker iväg, Detta innebär då: Sätta i nyckeln, stå på höger sida av mc'n. Kolla så halvljuset fungerar (antingen mot något framför, eller mot handsken), kolla så blinkers fungerar, både bak och fram, kolla så bakljuset fungerar, sätta sig på mc'n och prova bromsarna så att dom tar. Och ställa in speglarna (det ska synas lite av min axel i spegeln). Hoppas jag nu kommer ihåg allt detta!!!
Jag hoppade bak på mc'n, då han inte vet hur mycket/lite jag har kört innan, så vi tog en mc. Han tjeckade av om jag verkligen hade suttit där bak innan, detta gjorde han med ett par höger/vänster gung, och det fattade ju jag :-) Har ju dock ett antal mil bakom mig.Vi körde ner till Frihamnspiren, där var det flera övningskörare, som tragglade på lågfartsbanan. Stannade mc'n, och jag fick hoppa upp och börja känna hur den känns, köra några gånger fram- och tillbaka, växlingar och svänga, detta gick bra. Between, dom andra som ök, var också tjejer :-) Sen åkte vi till andra sidan, och där skulle jag prova bromsningar, gick väl sådär, fick stannat mc'n, men för hårt, typ att jag åkte framåt, mc'n neg...och då hade jag ingen hög hastighet, körde några rundor och tränade på detta...mera träning!!! Självklart förklarade han hur det skall gå till, det kommer väl. Alltså inbromsningen skulle gå till så här: Blicken långt fram, knäna mot tanken och mjuka armar, släppa gasen, hitta läget på bromsen, bromsa med både fram och bakhjulsbromsen, samtidigt frikoppla (in med kopplingen), rak i ryggen, släppa efter med fotbromsen och släppa efter med framhjulsbromsen när hastigheten har sjunkit, bromsa till stillastående och ner med högerfot. Allt detta måste jag tänka på när jag utför övningen! Mera träning!!! (Har ju övat på bromsningar innan, men inte just så här medvetet, mera panikbromsningar) Läraren verkar bra, förklarar tydligt och tittar hela tiden på vad jag gör och skall göra. Mc'n kändes ändå lätt att köra, och det kändes helt ok, min första lektion. Nästa gång får jag köra själv, och då skall vi till Frihamnspiren och träna mera på bromsningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar