måndag 23 april 2012

Risk 1

Hejsan svejsan!
Risk 1'an avklarad :-) Tiden, 3timmar och en kvart, gick fort, fast det var fredag eftermiddag. 20 pers. deltog i kursen.Vi kollade filmsnuttar av diverse faror med mc-körning, felbedömning av bla hastighet (som det tyvärr många gånger handlar om), felaktig skyddsutrustning, övriga trafikanter. Samt givetvis en diskussion om trötthet, alkohol och droger. 600 spänn fattigare, men dock visare!
Alltså, säger bara...skaffa ordentlig utrustning...
  • handskarna ska ha ordentliga knogskydd mm.
  • hjälmen, heltäckande, integralhjäl, inte så kul att få käften krossad...Hjälmen skall bytas ut efter 4-5år.
  • ryggskydd, en separat. Var noga med passformen, samt säkerhetsnivån och CE-godkänd. Plattan i jackan kan glida, och det vill man ju inte.
  • stövlarna skall ha ordentlig förstärkning, Smalbensskydd, ingjutet tåskydd, ingjutet hälskydd, vridstyv vulkaniserad sula, ingjutna ankelskydd, reflex på hälen.
  • ordentlig skydd i byxor och jacka
Det var inga roliga filmsnuttar med folk som kör i T-shirts, jeans mm.
Och detta var en liten del...
Vi gick även genom mc'n, säkerhetskontroll. Hur många gör den innan dom sätter sig på en, eller när man lånar polarens...

SÄKERHETSKONTROLL
Bromsar
Kraftöverföring
Belysning och reflex
Körriktningsvisare
Parkeringsstöd
Lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager)
Fjädring/stötdämpare
Backspeglar
Motoroljenivån
Nödstoppreglaget (om mc:n är utrustad med detta)
Om strålkastare, lyktor och reflexer behöver rengöras

Största delen, eller viktigaste delen handlar om att kunna bedömma trafiken/trafikanterna, vägarna, vädret, årstiden och sin egen förmåga framför allt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar