lördag 3 september 2011

Montering av Racing luftfilter till BMW'n = några extra hästar :-)

Det hela började redan -08 då min vän J kraschade sin K1200R på Nürburgring. Han klarade sig som tur var utan värre skador men mc'n blev förstörd. Nå han frågade om jag var intresserad av hans racing filter, och det var jag såklart.
Han postade dem till mig, och tyvärr så monterade jag dem inte genast utan dom blev i mitt garage ända fram till idag.
Jag kollade J's webbsida och där finns så gott som allt man vill och behöver veta ang. filter bytet/monteringen.
Som man kan se på bilden här ovan så var det en " piece of cake " att montera det högra filtret.
Bara att demontera alla plastkåpor runt tanken och ta av original filtret samt lägga dit det nya. Och lämna bort "struten" som syns på bild 1. Klart! Sen började vi se på vänster sida, jag visste ju att det var lite mera jobb med den efter att ha läst J's instruktioner. Jag hade hjälp av Grönne, han hade torx verktygen som behövdes, för jag har så dåligt med verktyg nuförtiden.


(klicka på bilden för att förstora)
På bilden till höger ser man förloppet. 
Vi började igen med att ta bort alla plast kåpor, sedan var det bara att börja kapa upp hålet i plasten. Jag hade lånat en maskin av Jeppe för att "såga" upp hålet men J sade att det är bättre att hetta upp en skalpell och skära ut biten för då slipper man vara rädd för spån i insuget. Sagt och gjort, jag tog en mattkniv och min gasol brännare och började skära i plasten.
Det gick helt otroligt bra, fast det var trångt längst in. Sen var det bara att montera dit filtret. Efter det var jag tvungen att starta den för att kolla att allt var ok, och det var det ju såklart!
Hela grejen tog oss bara 25 min!!
Sen var det bara att montera dit alla kåpor igen och testa den, jag hade ju ingen utrustning med till garaget så jag var "tvungen" att köra upp utan.. Vilket härligt ljud tyckte jag då redan.
Nå på med kläder och hjälm och sen iväg för att följa Grönne hem, var tvungen att göra som J sade och dra på gasen med tvåan i ända från låga varv tills varvräknaren kom till det röda....
Min gud en sådan känsla! Vilket ljud och vilket sug! Detta beskriver min vän J så bra på sin sida att jag bara måste kopiera hans text:

" Together with a Laser DuoTech end can the bike now sounds truly magnifficent. Yes, amazing. Fantastic! I used to compare the sound of this engine to the sound of an M3 howling at full speed, now with the exhaust and the filters on it sounds like a race tuned M3. And the grin it produces under my helmet is just silly. The first time I rode the bike with the new filter I was litterally laughing out loud in my helmet! When was the last time you had that experience on your bike!?"

Laser Duo Tech hade jag redan på monterat så allt stämmer otroligt bra in. Ja han beskriver allting så som jag kände fast det är väldigt svårt att beskriva! Jag skrattade också för mig själv! Vilken känsla att få en mc, som redan från början är en raket, att bli så mycket snabbare med så lite jobb.
Helt otroligt, jag gjorde en fiktiv omkörning på den tomma vägen, var bara tvungen att testa.
Körde ca 80 km/h växlade ner till 2'an och vred för fullt. Cykeln bara sköt iväg med framhjulet i luften, i med 3'an och samma sak hände. Cykeln flög vidare utan att slita framhjul.. ;-) Verkligen skillnad från förr, då redan var den otroligt snabb men nu ännu snabbare och ljudet, vilket ljud!

Tack än en gång J för att du äntligen fick mig att dra tummen ur och fixa det! Imorgon ska vi ut och njuta av den "nya" mc'n!





1 kommentar: